چراغ های مدرن بر پایه نور دهی LED

چراغ های مدرن بر پایه نور دهی LED

دیود های نوری LED واپسین راهکار نوردهی در اتومبیل های مدرن خواهند بود. آئودی نیز از نخستین خودروسازانی است که چراغ های مدرن بر پایه نوردهی LED را به ساخت انبوه رسانده است.در ادامه به بررسی بیشتر این نوآوری میپردازیم.

روش های نو

هنگامی که مهندسان آئودی به طراحی یک اتومبیل می پردازند در زمینه طراحی چراغ خودرو به راهکارهای نو روی می آورند. یکی از این راهکارهای نو ساخت چراغ اتومبیل با دیود های نوری LED یا LIGHT EMITATED DIOD است.

این قطعه نیمه هادی (دیود) که تنها نیم میلیمتر مربع جا اشغال میکند ازتوانایی بالایی برای تبدیل انرژی الکتریکی به نور برخوردار است .

از سوی دیگر عمر دیود ها نیز به اندازه عمر یک اتومبیل است. بدین روی دیودهای نوری مشکل سوختن و یا تعویض را نیز در پی نخاهد داشت. از این گذشته نوردهی دیودها بیشتر از لامپ های عادی است.

دیود ها انرژی کمتری مصرف می کنند و واکنش آنها ده برابر تندتر از واکنش لامپ های عادی است.

آئودی طراحی و ساخت چراغ ها با دیود نوری را با همکاری شرکت دیود سازی PHILIPS LUMILDES در کالیفرنیا و شرکت آلمانی AUTOMOTIVE LIGHTNING آغاز نموده است.بدین روی دیود های نوری به چراغ های اتومبیل های ساخت آئودی راه یافته اند.

در این میان نسل نو آئودی R8 نخستین اتومبیل سری سازی شده جهان خواهد بود که در چراغ های جلو نیز دوشنایی داهنماها و نود پایین و نود بالا را به دست دیودهای نوری خواهد سپرد .

منبع نوری چراغ های این ماشین مودول های گوناگونی از دیودهای نوری است که هرکدام از آنها به گونه ای جداگانه از کنترل الکترونیکی بهره مند هستند . این دیودها در پیوند با سیستم کنترل الکترونیکی خود از توانایی کم و زیاد کردن نور وابسته به نور طبیعی پیرامون اتومبیل سود می برند.از این گذشته با به کار گیری این سیستم چراغ ها به گونه ای اتوماتیک بسته به نور محیط از نور کوچک به نورهای  پایین و یا بالا تغییر خواهند کرد.

چگونگی کار

چراغ جلو آئودی R8 از 5 قسمت (مودول) ساخته شده است . نور پایین چراغ این ماشین از دو LED ARRAYS (ست یا ردیف) ساخته شده که هر کدام دربردارنده

چهار دیود نوری سفید هستند . این دیودها از راه یک رفلکتور یا بازتاب دهنده ویژه به نور افشانی می پردازند. از این گذشته سه ست یا ردیف دیود دیگر نیز در پس لنزهای پروژکتور مانند این ماشین به بازتاب نیرومندتر نور می پردازند.

نور بالای این چراغ با دو ردیف  دیود نوری سفید  و از راه دو بازتاب دهنده کاسه ای  به جلوی اتومبیل بازتاب داده می شوند.

در کشورهای با هوای ابری و بارانی اتومبیل ها در روشنایی روز نیز باید با چراغ های روشن برانند .این چراغ ها که اندکی کم نورتر  از نور پایین هستند و با روشن کردن موتور اتومبیل به گونه خودکار روشن میگردنند نور رانندگی نامیده می شوند

در چراغ های آئودی R8 (در لبه پایینی) شمار 24 دیود نوری سفید مونتاژ شده که ویژه نور رانندگی طراحی شده اند.چراغ های راهنمای R8 در لبه های درونی بالای این چراغ جای دارند.

ست دیود های داهنمای این چداغ در بر دارنده هشت دیود نوری زردرنگ هستند. رنگ نور چراغ های جلو این ماشین تقریبا سفید و دمای آن اندکی بیش از دمای چراغ های زنون است.

 

 

آئودی و LED

ساختن چراغ های جلو یک  اتومبیل برای خودرو سازان دو سال زمان می برد ولی ساخت چراغ های  R8برای آئودی تنها 18 ماه به  درازا کشیده است . این بدان دلیل بوده که مهندسان آئودی چند سالی است که به کار طراحی چراغ با دیود های نوری روی آورده اند.آئودی سه سال پیش اتومبیل ایده ای به نام آئودی PIKESPEAK را با چراغ های دیودی به جهانیان معرفی نمود. از این گذشته آئودی در مدل های آئودی کواتر و NUVOLAIR وآئودی لمان کواتر و نیز از سیستم چراغ های دیودی بهره برده بود. آئودی در سال 2004 در مدل R8 برای نور رانندگی و نور کوچک چراغ های جلو از دیودهای نوری سود جست.از سوی دیگر آئودی S6 نیز به گونه استاندارد برای نور رانندگی از چراغ های دیودی سود میبرد امروزه دیودهای نوری در چراغ های عقب بسیاری از اتومبیل ها کاربرد پیدا کرده اند . این دیودهای قرمز رنگ از نور و روشنایی بیشتری نسبت به لامپهای عادی برخوردارند. آئودی R8 در چراغ های عقب و چراغ ترمز سوم نیز از تکنیک نوردهی دیود سود می برد.

 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد